Ror ni alla åt samma håll?
Forskningen talar sitt tydliga språk. Företag med en sund företagskultur, som arbetar aktivt med att skapa medarbetarengagemang, är mer lönsamma. Men hur ser egentligen det ut med engagemanget hos svenska företag idag?
2022 års Gallup-undersökning om engagemang visade att endast 21% av alla anställda i Sverige är aktivt engagerade i sitt arbete. Det betyder att det bara är 2 av 10 anställda som med glädje går till jobbet och gör det lilla extra för att kunden ska bli riktigt nöjd.
13 % vill inte gå till jobbet. Alls.
De går dit men lägger sitt huvudsakliga fokus på att prata illa om företaget, om chefen och kollegorna. Och sprider negativ energi. Som pyser ut i kontakten med kunderna.
De övriga 67% gör sitt jobb men har halvt om halvt checkat ut. De gör sitt jobb men inte så mycket mer. De behöver pengarna men drömmer sig bort till något annat. Många funderar på att byta jobb. De gör det som krävs av dem, men inte mer.
Låt oss omsätta detta till en roddtävling!
Tänk dig att du och dina kollegor deltar i en roddtävling.
I båten är ni ett gäng på tio personer. Två av er ror allt vad ni orkar.
Sex kollegor ror förvisso men tänker att: ”Ro? Det kan väl någon annan göra?”
Två kollegor håller knappt i årorna utan väljer att fokusera på hur jobbigt det är och hur kassa ni andra i laget är på att ro.
Motståndarlaget har åtminstone sju personer som, synkat och målinriktad, ger järnet för att komma först i mål.
Vilket lag vinner? 😉
Vad kan ni göra för att öka engagemanget hos er?
Enligt undersökningar från bland andra McKinsey* är det viktigt att klargöra och förtydliga hur ni vill ha det. Låt alla medarbetare (oavsett hur bra de är på att ro) delta i arbetet med att diskutera er företagskultur. Kom överens om vad ni står för och bestäm vilka gemensamma värderingar ni vill ska ligga till grund för er verksamhet. Låt dem sedan genomsyra allt ni gör och ligga till grund för alla beslut ni tar. De som inte är sugna på att bidra till företagskulturen (de där två som vägrar att ro) kommer sannolikt snart känna att det skaver för mycket och lämna av självmant.
Certifieringsföretaget Great Place to Work menar att mellanstora organisationer (med 50-250 anställda) som jobbar med engagemangsfrämjande insatser har 57% högre vinstmarginal
Gallup listar 5 viktiga saker som framgångsrika företag har gemensamt - som ni också kan göra i ert företag.
1. De tar beslut baserat på värderingar och företagskultur
Det bygger förtroende och skapar tillit till företaget och ledarskapet
2. De VÄLJER ett flexibelt arbetssätt
De följer noga hur läget ständigt förändras och väljer aktivt att ha tillit till sina medarbetare.
3. De fokuserar på medarbetarnas välmående
De ser hela människan och inte bara den personen som visar sig på arbetstid på arbetsplatsen. För att prestera så bra som möjligt behöver vi ha en holistisk syn på förutsättningarna för varje individs prestation. Och skapa plats för hela livet.
4. De skräddarsyr sin kommunikation
För att nå ut med rätt budskap till respektive team. Relevant kommunikation helt enkelt.
5. De tror på sina ledare och ger dem frihet under ansvar
De fokuserar på att utbilda cheferna och litar 100% på deras omdöme.
De känner en trygghet i att företagets ledare/chefer känner sina medarbetare och verksamheten bäst. Rätt person på rätt plats.
Hur ser det ut på ditt företag?
Är det dags för er att ta ett grepp om företagskulturen och skapa en högpresterande organisation där medarbetarna trivs? På riktigt.
➡️ Jag heter Kristian Andersson. Jag föreläser, utbildar och hjälper företag inom värderingsbaserad kultur. Följ mig så berättar jag mer om hur du kan arbeta för att behålla och värna om företagets nyckelkompetens och bli en mer attraktiv arbetsgivare.
#företagskultur
#värderingar
#engagemang
Gallup.com
https://www.greatplacetowork.se/certifieringar/foerdelar-med-great-place-to-work-certifiering/